.de werelden van schalk

Blog

Developer Diary – De Lonely Planet van Lida

01-12-14

Vanaf 2015 gaan we met De Wentel, ons nieuwe project, de geschiedenis vertellen van Lida, een fictieve stad die op de rand staat van een bloedige revolutie. De wereld van De Wentel komt tot leven gedurende vijf seizoenen, en elk seizoen bestaat uit een eigen reeks projecten, zoals theatervoorstellingen, (online) verhalen, een kaartspel, en meer. Alle verhalen van De Wentel gaan over de inwoners van de Lida tijdens en na de gebeurtenissen van de revolutie, en de levens van deze mensen kruisen elkaar constant: een lijkgraver die de hoofdrol speelt in een kort verhaal kan een maand later als bijpersonage terugkomen in een theatervoorstelling. Een held in het eerste seizoen kan in het derde seizoen zijn uitgegroeid tot een genadeloze misdadiger. En de de geschiedenis van Lida, en haar inwoners, wordt mede bepaald door de keuzes van het publiek. Jullie bepalen online en in de voorstellingen welke personages overleven, wie de top bereikt en wie na de revolutie in de goot eindigt.

Lida is een plek die ik de afgelopen twee jaar heb opgebouwd in mijn hoofd. Het is een stad die is ontstaan uit allerlei verschillende inspiratiebronnen: van de utopische wereldtentoonstellingen uit de 19de eeuw, tot Japanse animatie-series en het moderne Wit-Rusland, de laatste dictatuur van Europa. De wereld van De Wentel heeft inmiddels zijn eigen gebruiken, geschiedenis, geografie, mythologie en cultuur. Voordat we überhaupt kunnen beginnen met het schrijven van de theaterteksten bijvoorbeeld, moet eerst al die informatie uit mijn hoofd op het papier komen te staan. Voor mezelf, maar zeker ook om het publiek en iedereen die betrokken is bij het project een beeld te geven van het universum.

Maar hoe maak je een ‘Lonely Planet’ van een fantasiewereld?

De oplossing die wij voor De Wentel gevonden hebben, is om te kijken naar hoe games worden ontwikkeld. Daar is het gebruikelijk om eerst een verhaalbijbel te schrijven, een soort ‘superdocument’ met alle info en eigenaardigheden van een verhaalwereld. Zoiets zijn we nu ook aan het maken voor De Wentel. Sterker nog: we zijn op dit moment zelfs een eigen wikipedia pagina aan het maken voor Lida! Een ander belangrijk onderdeel van die verhaalbijbel is de ‘concept art’, de eerste afbeeldingen waarin de stad tot leven komt. Ook dat wordt eigenlijk altijd wel gedaan in de game-industrie, bijvoorbeeld in deze schitterende ‘concept art’ van Bioshock Infinite:

original4

Ik ben heel blij en trots om voor De Wentel samen te werken met illustrator Jan Cleijne. Jan maakte onder andere ‘De Helden van de Tour’, een graphic novel over de geschiedenis van de Tour de France die inmiddels ook in het Engels en Frans is vertaald. Samen met Jan ben ik nu aan het brainstormen over wat we als concept art voor Lida kunnen maken. Het kan bijvoorbeeld een panorama van de stad zijn, maar ook een straatbeeld, een monument, een voertuig of een van de hoofdpersonages.

De eerste concept art moet eind januari af zijn, net als de verhaalbijbel, de wiki en het eerste online verhaal. Daarna gaan we met De Wentel echt, echt van start. Maar kijk in de tussentijd eerst ook even naar de prachtige strips en artwork op de site van Jan, dan krijg je ook gelijk een idee van hoe de sfeer van De Wentel zal worden.

Bloom - Concept Art Jan Cleijne

Bloom – Concept Art Jan Cleijne