.de werelden van schalk

Blog

De muziek van De Wentel

17-02-15

Samen met sounddesigner Eric Magnee gaan we de komende maanden ook een eigen muziekstijl ontwikkelen voor de wereld van De Wentel. Hou je van oude blues, folk en Americana? Dan zit je goed in Lida.

In deze playlist zie je wat onze eerste inspiratiebronnen zijn, en waarschijnlijk ga je veel van deze muziek de komende maanden ook ergens terughoren in de verhalen en theatervoorstellingen!

hqdefault

Conceptart!

06-02-15

Conceptschetsen LR (1)

Deze week een vroeg verjaardagscadeau in m’n inbox gekregen: de eerste conceptschetsen van De Wentel van Jan Cleijne! Deze schetsen geven een eerste ideetje van hoe de stad Lida er straks uit moet gaan komen te zien. Sinds dit najaar ben ik met Jan aan het kijken wat de art direction moet worden van De Wentel. Wat is de architectuur van de stad, hoe kleden de mensen zich, hoe zien de mysterieuze Wenteldingen eruit die de stad van energie voorzien?

Zoals met alles eigenlijk met De Werelden van Schalk is dit proces heel erg een wisselwerking. Ik heb wel bepaalde ideeën voor de stijl in m’n hoofd, en ik heb in dit geval Jan ook een aantal inspiratiebronnen gegeven, zoals het spel ‘Bioshock Infinite’. Maar juist door de tekeningen en input van Jan krijg ik zelf ook weer een beter beeld en komt Lida met haar inwoners voor mij als schrijver en maker ook meer tot leven.

Dit zijn echt nog maar de eerste schetsen, en waarschijnlijk gaat er nog veel veranderen voordat we in september echt het online platform lanceren. Maar het is een gek idee: een wereld waar je jaren lang over nadenkt en fantaseert is ineens tot leven gekomen. En nu begint het pas écht voor De Wentel.

Conceptschetsen LR (15) Conceptschetsen LR (10) Conceptschetsen LR (9) Conceptschetsen LR (7) Conceptschetsen LR (8) Conceptschetsen LR (6) Conceptschetsen LR (2) Conceptschetsen LR (5)

Developer Diary – De Lonely Planet van Lida

01-12-14

Vanaf 2015 gaan we met De Wentel, ons nieuwe project, de geschiedenis vertellen van Lida, een fictieve stad die op de rand staat van een bloedige revolutie. De wereld van De Wentel komt tot leven gedurende vijf seizoenen, en elk seizoen bestaat uit een eigen reeks projecten, zoals theatervoorstellingen, (online) verhalen, een kaartspel, en meer. Alle verhalen van De Wentel gaan over de inwoners van de Lida tijdens en na de gebeurtenissen van de revolutie, en de levens van deze mensen kruisen elkaar constant: een lijkgraver die de hoofdrol speelt in een kort verhaal kan een maand later als bijpersonage terugkomen in een theatervoorstelling. Een held in het eerste seizoen kan in het derde seizoen zijn uitgegroeid tot een genadeloze misdadiger. En de de geschiedenis van Lida, en haar inwoners, wordt mede bepaald door de keuzes van het publiek. Jullie bepalen online en in de voorstellingen welke personages overleven, wie de top bereikt en wie na de revolutie in de goot eindigt.

Lida is een plek die ik de afgelopen twee jaar heb opgebouwd in mijn hoofd. Het is een stad die is ontstaan uit allerlei verschillende inspiratiebronnen: van de utopische wereldtentoonstellingen uit de 19de eeuw, tot Japanse animatie-series en het moderne Wit-Rusland, de laatste dictatuur van Europa. De wereld van De Wentel heeft inmiddels zijn eigen gebruiken, geschiedenis, geografie, mythologie en cultuur. Voordat we überhaupt kunnen beginnen met het schrijven van de theaterteksten bijvoorbeeld, moet eerst al die informatie uit mijn hoofd op het papier komen te staan. Voor mezelf, maar zeker ook om het publiek en iedereen die betrokken is bij het project een beeld te geven van het universum.

Maar hoe maak je een ‘Lonely Planet’ van een fantasiewereld?

De oplossing die wij voor De Wentel gevonden hebben, is om te kijken naar hoe games worden ontwikkeld. Daar is het gebruikelijk om eerst een verhaalbijbel te schrijven, een soort ‘superdocument’ met alle info en eigenaardigheden van een verhaalwereld. Zoiets zijn we nu ook aan het maken voor De Wentel. Sterker nog: we zijn op dit moment zelfs een eigen wikipedia pagina aan het maken voor Lida! Een ander belangrijk onderdeel van die verhaalbijbel is de ‘concept art’, de eerste afbeeldingen waarin de stad tot leven komt. Ook dat wordt eigenlijk altijd wel gedaan in de game-industrie, bijvoorbeeld in deze schitterende ‘concept art’ van Bioshock Infinite:

original4

Ik ben heel blij en trots om voor De Wentel samen te werken met illustrator Jan Cleijne. Jan maakte onder andere ‘De Helden van de Tour’, een graphic novel over de geschiedenis van de Tour de France die inmiddels ook in het Engels en Frans is vertaald. Samen met Jan ben ik nu aan het brainstormen over wat we als concept art voor Lida kunnen maken. Het kan bijvoorbeeld een panorama van de stad zijn, maar ook een straatbeeld, een monument, een voertuig of een van de hoofdpersonages.

De eerste concept art moet eind januari af zijn, net als de verhaalbijbel, de wiki en het eerste online verhaal. Daarna gaan we met De Wentel echt, echt van start. Maar kijk in de tussentijd eerst ook even naar de prachtige strips en artwork op de site van Jan, dan krijg je ook gelijk een idee van hoe de sfeer van De Wentel zal worden.

Bloom - Concept Art Jan Cleijne

Bloom – Concept Art Jan Cleijne

Developer Diary I – 9 oktober

09-10-14

Zo.
Dat heeft even geduurd.

De laatste keer dat je iets van ons hoorde was het nog zomer en had de wereld een korte broek aan. Inmiddels liggen er weer pepernoten in de supermarkt. Vanochtend hoorde ik iemand op de televisie praten over de kansen voor een Elfstedentocht dit jaar.

Het lijkt misschien alsof we met De Werelden van Schalk een flinke zomerslaap hebben gehouden, maar dat is niet helemaal waar. Achter de schermen zijn we steeds bezig gebleven met de voorbereidingen voor ‘De Wentel’, de nieuwe verhaalwereld van WvS. Dat betekent: verantwoordingen & aanvragen schrijven, nieuwe plannen smeden, concepten bedenken, teksten schrijven, met makers praten…

Eigenlijk zitten we nog steeds in die broedfase, maar we zijn al wel nieuwe ideeën aan het testen. De verhalen van De Wentel spelen zich af in ‘Lida’, een groezelige fantasiestad (denk Europa ca. 1900, met een snufje steampunk) vol verhalen waarin niet de helden en schurken centraal staan, maar juist de normale mensen: de ambtenaren, de bakkers en de soldaten. Hun lot ligt in jouw handen: jouw keuzes bepalen wie blijft leven en wie niet, en hoe de toekomst van Lida er uit komt te zien. In de komende ‘DD’s vertel ik meer over de inwoners van Lida, maar mocht je alvast meer willen weten: we hebben de site een nieuwe lik verf gegeven, dus neem vooral ook daar een kijkje!

Dit is wat we volgend jaar gaan doen rondom De Wentel:

Revolutie

Een voorstelling die zich afspeelt op de nacht van de revolutie in Lida. Revolutie is ook het eerste voorbeeld van ‘smartphonetheater’ in Nederland, waarbij jij als toeschouwer via je smartphone zelf bepaalt hoe het verhaal van de voorstelling verloopt.

Kaptka

Een kaartspel uit de wereld van De Wentel. Makkelijk om te leren, maar vol strategische mogelijkheden. Hou je van kaartspellen zoals ‘Magic The Gathering’ en ‘Hearthstone’ of ben je een bordspellenfanaat? Dan moet je Kaptka ook proberen! Het spel is straks gewoon los te spelen en te kopen, maar speelt ook een belangrijke rol in de verhalen van De Wentel…

Online Platform

Op de nieuwe site van De Wentel komt de stad Lida straks helemaal tot leven, met biografieën, informatie over de geschiedenis van Lida, geheime dossiers, volksverhalen, liedteksten, mythologische verhalen, en meer. Ook kun je online zelf onderdeel worden van De Wentel, en meebeslissen over de toekomst van de stad.

20141009_144501~2

Als voorproefje organiseren we as. zaterdag een eerste test van Kaptka tijdens ‘Nee, jij hebt talent’ van Theater aan het Spui. Deze kaarten zijn nu nog blanco, maar zaterdag gaan we hier het allereerste prototype van Kaptka van maken.

Tot snel!

Sytze

P.S. Misschien vraag je je af wat er met AS gebeurt is. Dat zit zo: Één van de conclusies die we hebben getrokken na het maken van de theatervoorstelling van AS is dat het onderhouden van een complete verhaalwereld (inclusief voorstellingen, spellen, boeken, etc) zó veel tijd kost, dat het haast niet te doen is om twee verhaalwerelden naast elkaar te laten bestaan. Daarom hebben we er voor nu voor gekozen om met De Wentel ‘from scratch’ een verhaalwereld te bedenken die genoeg mogelijkheden biedt om jarenlang te kunnen blijven ontwikkelen. Dat betekent niet dat we niets meer met AS gaan doen, maar wel dat die verhaalwereld voorlopig in de ijskast zal blijven staan.